Jdi na obsah Jdi na menu

Zpráva o 1. Setkání sukulentářů na Tenerife 2015

8. 2. 2015

Pátek 30. 1. - po pětihodinovém letu na Tenerife se ubytováváme v Puerto Cruz v hotelu Marquesa.

Hotel Marquesa založený v roce 1712 před námi obýval také Alexander von Humboldt

Sobota 31. 1. - odjíždíme autobusem na jih ostrova. Při přestupu v Icod de los Vinos navštěvujeme nejznámější sukulent severní polokoule Drago Milenario. Pokračujeme do Adeje a vydáváme se několik kilometrů po vrstevnici malebnou soutěskou Barranco Inferno. Poté se pokoušíme najít Ceropegia chrysantha, která má růst okolo 700 m n. m. Jde jen o předběžný průzkum – akce je plánována na příští ročník. Ve 400 m n. m. nacházíme Ceropegia fusca. Na zpáteční cestě se zastavujeme v Santiagu del Teide na lokalitě skvostné Euphorbia atropurpurea. Nacházíme podivnou rozchodníkovitou rostlinku. Na ostrově má růst pouze Sedum rubens, které moc podobná není.

Euphorbia atroperpurea v Santiagu del Teide

Neděle 1. 2. - na opačném konci ostrova v horách Anaga se vydáváme z El Batán soutěskou Barranko Seco do přístavu Punta de Hidalgo. Ráj aeonií, aichrysonů a monanthes. Znovu tajemný rozchodník. Cesta je komplikovaná vysokou vlhkostí, ale absolvujeme ji beze ztrát. Okouzlující skalní scenérie.

Největší Aeonium tabuliforme mělo v průměru asi 25 cm

Pondělí 2. 2. - vyjíždíme serpentinami do Parque Nacional del Teide. Pod nejvyšší horou Španělska Pico del Teide (3718 m) navštěvujeme v 2000 m n. m. botanickou zahradu, která je součástí turistického informačního centra v El Portillu. V praxi to znamená, že asi jeden hektar náhorní lávové plošiny je protkán cestičkami a bohatá horská (nesukulentní) květena je celkem pečlivě opatřena jmenovkami, takže víte, s čím vším se na desítkách čtverečných kilometrů můžete setkat. Po obědě sjíždíme do Parque Natural de Corona Feresta, tedy do pásma nádherných borovic Pinus canariensis a fotíme úžasná množství Greenovia aurea. V La Orotavě si skrze plot prohlížíme již několik let zavřenou, ale dobře udržovanou botanickou zahradu.

Takhle vidí Tenerife místní umělec

Takhle jsme viděli Pico del Teide z botanické zahrady na náhorní
Takhle jsme viděli Pico del Teide z botanické zahrady na náhorní plošině

Úterý 3. 2. - volný den. Dle nátury navštěvujeme tržnici v La Laguně, knihkupecví v hlavním městě Tenerife Santa Cruz, zahradnictví v La Orotavě (kde můžete koupit vzrostlé Dracaena draga, palmy, cykasy, olivy atd. atd.), nesčetné parky se sukulentní a nesukulentní flórou mnoha kontinentů a světoznámou zoo Loropark v Puertu Cruz s drezúrou kosatek a delfínů a největší kolekcí papoušků v univerzu.

Středa 4. 2. - na programu je Ladera de Guimar. Horský masiv je zde protkán galeriemi a štolami, kde bez baterky nelze. Jsme však vybaveni. Fotíme chlupaté Aeonium smithii, mohutně žlutě kvetoucí A. holochrysum, Greenovia aizoon, Umbilicus sp., monanthes. Do Guimaru se vracíme až za šera, takže návštěva Heyerdahlova muzea s lodí Ra II. a pyramidami Guanchů se odkládá o rok.

Skalní galerie v Ladera de Guimar - pěkná odpolední vycházka

Čtvrtek 5. 2. - poslední den v terénu jedeme do pohoří Teno. Z Buenavisty del Norte vyrážíme na západ po uzavřené silnici. Na kolmých skalních stěnách se daří Monanthes brachycaulos, laxiflora, polyphylla (a pallens?). Je zde mohutná a pokroucená Euphorbia balsamifera, žlutě kvetou E. aphylla a vzácná E. atropurpurea f. lutea. Ceropegia dichotoma je letos s květy pozadu. Podařilo se nám najít dva keříky Aeonium sedifolium. Jako po celém ostrově je zde hojná Euphorbia lamarckii (obtusifolia), E.canariensis, Kleinia neriifolia, pobřežní Salsola vermiculata, zavlečené Agave americana a opuncie.

Monanthes laxiflora v pohoří Teno

Pátek 6. 2. - v 9:00 už čekáme před aklimatizační botanickou zahradou tropických rostlin v Puerto Cruz. Máme na ni jen dvě hodiny, protože odpoledne nás čeká letadlo na jihu ostrova. V Praze přistáváme ve 23:00.

Světem nesukulentních rostlin nás provázela náměstkyně a kurátorka Botanické zahrady v Praze-Troji Eva Smržová. Já měl na starosti místní sukulenty, organizaci a kázeň. S přípravou akce pomáhali monanthesista Jiří Janda a turistka Alena Hofrichterová.

Druhý ročník se bude konat za rok v podobném termínu. Přihlášky můžete posílat od 10. 2. 2015 na otakar.melichar@gmail.com